احمد تو عاشقی بمشیخیت ترا چہ کار
دیوانہ باش سلسلہ شد شد نشد نشد
(مجمع بڑھانے کی کوشش) فضول تو اسی درجہ میں ہے جب کہ
اس سےضروریات و معمولات میں خلل نہ ہو،
اگر اس کی بھی نوبت آنے لگے تو پھر سدراہ ہے۔
لوگ کہتے ہیں کہ ہماری نیت تو مخلوق کی ہدایت ہے،
سو یاد رکھو کہ
اصل مقصود اپنا وصول الی اللہ ہے،
دوسروں کا ایصال بھی اسی لئے مطلوب ہے کہ
اس کے ذریعہ سے ہم کو بھی وصول تام ہو جاۓ،
حق تعالی راضی ہوجائیں۔
ورنہ ایصال خلق خود بالذات مطلوب نہیں،
خصوص جبکہ مخل وصول ہونے لگے۔
پس اصلی کوشش اپنے وصول کے لئے کرنا۔
البتہ بدون کاوش اور گھیر گھار کے کوئی طالب آجاۓ اور اس
کی طلب بھی محقق ہوجاۓ
تو اس کی خدمت کردینے کا بھی مضائقہ نہیں، بلکہ طاعت ہے۔
باقی یہ کیا واہیات ہے کہ ساری کوشش سلسلہ بڑھانے ہی
کے لئے کی جاتی ہے اور
اپنے وصول کی فکر نہیں۔
وعظ: الوصل وہلفصل، خطبات حکیم الامت رح، جلد 15/ص 192
As salaamu alaikum,
What does it mean when a person goes from states of consistent obedience to states of consistent disobedience with the same regularity of the rising and setting of the sun?
Iman and sincere love of Sunnah in periods of light, and utter headlessness and hypocrisy in the dark nights of the soul.
Make dua for a struggling soul.
Respected reader
as salamu alaykum wrwb
It is quite normal for a salik to pass through states likes this initially in his path. However, with Allah SWT’s fazal, guidance of a perfect Shaykh and continuous renewal of determination, effort & dua of the salik the frequency of these episodes decreases gradually and eventually a stable state is reached.
In short, do not be disappointed.
Sometimes the humility and self-worthlessness that develops after a sinful act works like a catalyst in progress of the salik.
Take care.
You are in my dua, alhumdulillah.
muhtaj e dua
‘abd
salam aliykum dear brother can you tell me who`s ahmad ?
It is Shaykh Jamaludin Ahmad Hansvi, a senior khalifa of Shaykh Baba Farid Ganj Shakar (Allah have mercy on them).
Baba sahib ra used to say about him ‘Jamal mera jamal hay’. Furthermore he use to send all his khulfa to get their ijazetnama (permission to initiate murid) endorsed by him.
He death preceeded that of his Shaykh in 1261 CE.
These extracts are from his inspirations. Originally written in Arabic language. They are addressed to himself. They have been compiled as ‘Mulhemat’. They are considered to be one of the classical Chishti sulook text.